Az OpenOffice Adabas típusú adatbázis-kezelőt használ, amely elérhető Windows, Linux, Solaris operációs rendszerek alatt is. Az adatbázis létrehozása előtt a Windows Intézőjében keressük meg (vagy hozzuk létre) azt a könyvtárat, ahol az adatbázist el akarjuk helyezni. Új adatbázist létrehozhatunk bármelyik OpenOffice program megnyitása után, a Fájl menü Új/Adatbázis parancsával. Ugyanerre használható a Standard eszköztár Új gombmenüjéből kiadható parancs, vagy ha már fut a Base program, a Ctrl+N billentyűkombináció.
Ha a programot utolsó használata után szabályosan zártuk be, akkor a következő indítás is az ábra szerinti Adatbázistündért jeleníti meg. Itt válasszuk az Új adatbázis létrehozása rádiógombot, majd kattintsunk a Tovább gombra!
A második párbeszédpanelen válasszuk az Igen, regisztrálom az adatbázist választókapcsolót, ha az adatbázist más OpenOffice alkalmazásból is el akarjuk érni. Ha az adatbázist csak a Base adatbázis-kezelőben szeretnénk elérni, akkor válasszuk a Nem, az adatbázis regisztráció kihagyása rádiógombot!