Ajánljuk: Access 2019 - Adatbázisok létrehozása (magyar változat) e-book
350 oldal/16,6 MB, formátum: PDF
ISBN 978-615-5867-07-1
Az Access 2019 a Windows 10 alatt futó hálózati relációs adatbázis-kezelő program. A szoftverkörnyezetet alkotó Windows operációs rendszer az alatta futó alkalmazások, programok számára egységes kezelői felületet biztosít, így aki még nem ismeri ezt a programot, az is könnyen elsajátíthatja használatát. A kötetben részletesen bemutatjuk a relációs adatbázisok tervezését és létrehozását. Az első fejezetben az Access 2019 szoftverrel kapcsolatos általános tudnivalókat ismertetjük, azokat az alapszolgáltatásokat írjuk le, amelyek ismerete feltétlenül szükséges a program működtetéséhez. Itt ismertetjük a használathoz szükséges parancsok közül az alapvetőket (például az állománykezelést), valamint a segítő és oktató rendszer alkalmazását.
Az Access 2019 programban új adattípus (bigint) és diagramformák jelentek meg, valamint ismét támogatják a dBase formátumot. Űrlapokon és jelentésekben olyan új diagramtípusok jelentek meg, amelyeket már régóta használhattunk az Excel és egy részüket a Word, illetve PowerPoint programokban is. Ilyen diagramtípusok a kör- (torta-), oszlop-, vonal-, sávdiagramok. Ezek kombinálásával is készíthetünk diagramot.
Módosítottak az ODBC adatbázisokhoz kapcsolódás módján is. Mostantól a megszakadt kapcsolatokat egyrészt hibaüzenet jelzi, másrészt a program automatikusan megkísérli az újracsatlakoztatást. Ha nem sikerül az újrakapcsolódás, akkor csak az elérhetetlen adatbázistól független objektumokon dolgozhatunk.
A nagymennyiségű tulajdonság jobb áttekinthetősége érdekében a Tulajdonságlap panelen megjelentettek egy Rendezés gombot, amellyel a tulajdonságok ábécérendbe rendezhetők. A gombra ismételten kattintva az eredeti állapotot kapjuk vissza.
Az új Címke neve tulajdonsággal a címkevezérlők társíthatók más vezérlőkkel. Ezt a kapcsolatot a kisegítő eszközök is képesek érzékelni.
Az értéklista alapú kombinált listák esetén, a Listaelemek szerkesztése párbeszédpanelen új listaelemek szerkesztéséhez az űrlap nézetben használhatjuk a Ctrl+E billentyűkombinációt. Ehhez az értéklista szerkesztése tulajdonságot is engedélyezni kell, majd a megfelelő mezőbe kell lépni az űrlapon.
A Windows Narrátor felismeri a Keresőmezők és kombinált listák állapotát (hogy összecsukott és kibontott). Ugyanígy olvashatók a beállítások, valamint a szűrő, illetve űrlap vezérlők állapota is.
Egy tábla létrehozható az Alt+H billentyűkombinációval is. A táblázatoszlop szűrő menüje megnyitható a Q billentyűvel, a keresés és csere párbeszédpanel az FD billentyűkkel hozható elő. Az F6 és a Shift+F6 billentyűkombinációk segítségével bejárhatók az előugró űrlapok szakaszai.
A program segítségével alakítjuk ki az adatbázis táblázatait, objektumait, lekérdezéseit. Ezek elkészítése igen könnyű, kényelmes és kézenfekvő. A lekérdezések SQL (Structured Query Language) nyelvű megjelenítésére, összeállítására, elmentésére is módunk van. A lekérdezések eredményeinek megjelenítésére listakép generátort, vagyis jelentésvarázslót alkalmazhatunk.